10 Dec 2012

اثبت مكانك

هو: انتي عارفه حل البلد دي إيه يا آنسه؟
أنا: خير؟
هو: حرب أهلية...انا مانزلتش ولا مظاهره من أول ٢٥ يناير ولا حتى مظاهرة سواقين التاكسي مع اني مضرور وكمان انتخبت شفيق عند في الإخوان المسلمين...حلها حرب أهلية ونخلص عليهم
أنا: طيب
هو: انتي شايفه حل تاني
أنا: الحل عند الله...إحنا هنفضل ولا ١٠ سنين كمال عالحال ده الصبر طيب
هو: يعني انتي مش شايفه حد كويس عالساحة دلوقت ينفع؟
أنا: لأ...احنا دلوقت في مرحلة القضاء على ولاد الوسخه كلهم...هيفضل يحكمنا أشكال وسخه لحد ما حد نضيف ياخد خبره ويطلع يسوق
هو: معاكي حق يا أستاذه بس كده كتير
أنا: أمر الله بقى أدينا هنشوف إيه اللي هيحصل ماحدش عارف ربك هيوديها فين
هو: ربنا يحلها من عنده بقى
أنا:يارب

-----------------------

أنا: انتي كويسه؟
هي: لأ
أنا: في إيه خير؟
هي: فلوس الشغل وقفت...الشغل قفل
أنا: مافيش أمل يرجع تاني قريب؟
هي: لأ

-----------------------
مالهاش حل تاني...مرتبي يتقسم على اتنين...نص ليها ونص ليا لحد ما هي تلاقي شغل أو أنا ألاقي شغلانه إضافيه...شغل الكروشيه ممكن يسند برده...طب اللي بياكل رجوع هيعمل إيه لما مايلاقيهوش؟!
-----------------------
صمت
-----------------------
الناس منهارين ضحك وتريقه على تويتر والفيس بوك من القهره...ماعندهمش حلول تانيه...الناس اللي مش هتلاقي تاكل فعلا هتعمل إيه؟

-----------------------
فجأة الريس اللي مضى عالقانون بتاع الضرايب الصبح قرر إنه "يأجل تنفيذه" بالليل...بعدها بأقل من ست ساعات...في حد عبيط في الليله دي وبكل تأكيد ماهوّاش أنا...الفقر جاي جاي مهما اتأجل...والغريب إنها مش فارقه معايا...اللي ماخافش من الموت مش هيخاف من الفقر...طيب الفقير هيعمل إيه؟
-----------------------
غفلقت يا أمّونه من كل النواحي...المشهد ده انا شوفته كتير...كتير أوي...قبل كل بدايه جديده في حياتي الدنيا اتطربقت قبلها تماما...جابت ضرفها...خدت على كده...وعشان كده وقت الأزمة الشديده لما الدنيا بتطربق دايما بنبسط وبسترخي تماما في انتظار البداية الجديدة...بطلت انزعج من النوايب من زمان...بالعكس بقيت بنبسط...حقيقي دلوقت مانفسيش في حاجة...هقعد كده واسترخي تماما عشان استجمع شوية طاقة للبداية الجديدة...هسيب الحاجات كلها تتفاعل مع بعض ومش هتدخل...خليها تطربق وتقع عالجنب اللي يريحها...كالمعتاد يعني...أنا مش سوبر مان ولا حيلتيش غير الصبر...والأمل مابيخلصش...مش هفكر حتى في آليات البقاء لأن البقاء مش مهم...مش ضروري أكون أنا كشخص من الناس اللي هيعدوا من الأزمة للبداية الجديدة...يمكن أروح في معركة...ويمكن أروح وانا في سريري...انا ماعرفش...ومش مهتمه...زي كل نهايه فيها ناس بتروح...ممكن يكون المره دي دوري...ويمكن مايكونش...مش مهم...المهم ان في بداية جديدة جايه بعد الوضع الجحيمي القائم...ومش مهم البداية تكون لحاجة كويسه في حد ذاتها...بس المهم انها هتكون حاجة أفضل
ومن مميزات الوضع الجحيمي القائم إنه بيطرش وساخته عالوش..والوساخة هتتشال وتترمي...وهيفضل الحاجات الأنضف...والوساخه هترجع تاني تطفح عالوش...وتتشال وتترمي...وتفضل الحاجات الأنضف...وهكذا دواليك لحد ما يبقاش عالوش غير حاجات نضيفه في حد ذاتها مش بس زنضف من اللي اتشال واترمى...الوساخه بقى تتشال باستفتاء...بانتخابات..بحرب أهلية...مش هتفرق...مطرح ماترسي دقلها
لحد ما تتشال الوساخة مش محتاجة غير حبة سكون...شوية دفا...ومش ضروري حتى كتف حد اسند راسي عليه...ممكن بس أتني ركبي وأخد رجليا في حضني واسمع مزيكا وأفكر في البداية اللي جاية لحد الوضع الجحيمي ما ينتهي لأنه خارج نطاق سيطرتي...واضحك لوحدي عالأشكال الوسخه اللي بتطفح كل يوم عالوش...وأضحك عالغشاشين والمنافقين وهم بينكشفوا...وابتسم بهدوء وانا شايفه كل الثوابت بتتكسر 
 كل شيء بينتهي...حتى النهاية بتنتهي...وتيجي البداية الجديدة تبدأ ترص ثوابت جديدة...شيء مش سهل....سنتين بحالهم دفعنا فيهم دم كتير واحتمال لسه ندفع دم تاني عشان قوائم الوساخه تتكسر مع ثوابتها...الحلم بيتحقق واحده واحده...وبالتدريج كل الحاجات بتتآكل وبيحل محلها حاجات جديدة...مشفقه جدا على الناس المنهارة ومش واخدين بالهم إن وسط الجحيم في حاجة صغنونه حلوه أوي بتتولد...وافتكر إن الماس بيبقى عليه رايش كتير...والدهب عشان يتشكل لازم ينصهر...الجحيم مطلوب والكوارث إلزامية...وعشان تسلك البلاعة لازم تطلع كل الوساخه اللي في قعر الطرنش

1 comment:

محمد زكى said...

كلام جميل بجــد وبيعبر عن مشاعر ناس كتير وخاصة الناس اللى متعوده انها تشوف الازمات من فوق مش من تحت ...وسط الجحيم في حاجة صغنونه حلوه أوي بتتولد... شكرااا