23 Jan 2012

ويرجع كلامي في اول أيامي بعد تمامي لعامي الواحد بعد التلاتين لقصعة لبن حليب في قلب الواد مينا

وماحدش يسألني اشمعنى قصعة لبن...عشان ماحدش هيفهم غير اللي يعرف مينا...ماهياش دعابة سرية بين صحابة ولا حاجة...بس هو مينا كان مدهول كده...لو اديته كساروله وقلتله احلب فيها لبن الجاموسه...احتمال كبير جدا انه يجيب قصعة ويحلب فيها لبن الجاموسة...ويرجعلك بالقصعة مليانة حليب وبيدلدق منها وبديهالك بابتسامة بشوشة بريئة جدا تخليك تنسى الكارثة الإغريقية اللي عملها: حلب لبن الجاموسة في قصعة.

أول يوم قابلت فيه مينا كان يوم أول وقفة ضد المحاكمات العسكرية في ميدان التحرير...كان عددنا قليل...ولما بيبقى العدد قليل تلاقيني بقف في الصفوف الخلفية واتحرك وانا بهتف...ليه بقي؟ عشان انا صوتي عالي فاللي حواليا بيتحمسوا يقوم الصوت كله يعلى...هتفت لحد اما حسي اتنبح وصوتي راح...قابلت صديق هناك بالصدفة...كان رايح تيار التجديد الاشتراكي وكان في ندوه...روحت معاه...وانا ماشيه لقيت اراجوز بعصايه وزماره...جيبته وطلعت بيه على مقر التيار...كنت شبطانهفي الأراجوز زيالعيال الصراحة ومكنتش عايزه حد يلعب بيه...دخل مينا وواحد كمان مش فاكره هو مين...مينا أمينه...أمينة مينا...أهلا وسهلا...مينا كان عايز يلعب بالأراجوز وانا مارضيتش :D

كنت دايما اقابل مينا صدف في الشوارع اوقات التظاهرات والاعتصامات...كان دايما بيبقى واحد فينا رايح ياكل والتاني لسه واكل وراجع...نقف نرغي شويه وبعدين نفترق...انا وهو نفترق...بس هو وابتسامته مابيفترقوش...لما كنت بقابله وهو رايح ياكل وانا عندي وقت كنت بروح معاه..عشان كنت بحب اوي اشوفه وهو بياكل سندوتشات البطاطس...كان بيحبها اوي...بالذات من عندي الست اللي في شارع جانبي بعد الجامعة الأمريكية...ياكل ويقولي يابنتي كلي...اقول لسه واكله حتى بقية الساندوتش اهه لسه ماكملتوش شبعت...يقولي طب هجيبلك سندوتش بطاطس دي حلوه اوي! ويجيب سندوتش بطاطس...ويقولي كلي...اقوله والله شبعانه...يقوله طيب هاكله أنا......وينتش بطاطس من قدام الست...لسه طازه وسخنه مولعه...ويقولي طب خدي الصباع ده...اقوله مش قادره والله خالص...يقوم واكله ويقولي طب بلاش ده هجيبلك صباع تاني...ويجيب صباع تاني ويقولي دي حلوه اوي...الست دي اعظم واحده بتعمل بطاطس محمرة لازم تدوقيها

مع اني بعشق البطاطس المحمرة...بس عمري مافكرت آخد صباع بطاطس من اللي كان بيعزم عليا بيهم مينا...كنت بنبسط اوي لما بشوفه بياكلها لدرجة انو مكانش بيفرق معايا آكلها عشان انبسط بيها...انبساطه هو بيها كان كافي 

كان كل اما مينا يقابلني...يقابلني بابتسامته العظيمه...وابتسمله انا كمان ابتسامه عريضه...يقولي إزيك يا أمينة...أقوله كويسه ازيك انت...يقولي مش فاكراني؟ انا مينا؟ أقوله يابني فاكراك بس انا مش بعرف احفظ الأسامي معلش...نرغي شوية...ويا يروح ياكل...يا أروح آكل...يا يروح ياكل وأروح معاه :)

في اعتصام يوليو كان مقري على البلاط عند الحيطه اللي قدام الخيمه بتاعه شباب من أجل العدالة والحرية...مينا كان منهم...مرة صحيت من النوم لقيت الواد مينا نايم علي السور ههههههههههه ورجله في وشي...مكنتش متضايقه...بس اول ما قعدت علي حيلي راحم العيال مصحيينه: قوم ياض شيل رجلك من وش الناس عيب كده...قعد يعتذرلي...واقوله يابني عادي كمل نوم ولا يهمك...دخل اتدلق في الخيمة...وانا روحت الشغل

آخر مرة شوفت فيها مينا كان يوم جمعة قندهار...كنت قاعده مع صحابي من تيار التجديد والحرية والعداله عند الخيمة بتاعتهم...وسميتها خيمة الكفار وقعدنا نقلش قلش خرافي علي جعة قندهار وخيمة الكفار...وكل شويه صحبتي اللي عفرتني عل مينا تقولي انا جعانه...وتسأل العيال هو مينا فين! مينا مين يا بنتي؟ تقولي راح يجيب الأكل من ساعه ولسه ماجاش! قلتلها يبقي أكل الأكل  :D

بعدها بكتيييييييير مينا رجع...السندوتشات بارده...العيال صاحت فيه كنت فين كل ده! قالهم كنت جعان اوي والبطاطس كان شكلها حلو...وزع السندوتشات عالعيال...وأكل هو كمان تاني هههههههه كان بيموت في سندوتشات البطاطس المحمرة بشكل غريب! بيفكرني بنفسي لما بحب حاجة ممكن اتعاطاها سفوف وحقن برده ماعنديش مانع :D

طول الوقت...البنت اللي عرفتني على مينا...بتنسي اني اعرف مينا...وتقعد تحكيلي على مينا صاحبهم...بتحبه اوي..والعيال صحابهم بيحبوه اوي...وتقعد تقولي انا لازم أعرفك علي مينا...انتي وهو هتنسجموا مع بعض اوي...هو اصله زيك كده طول ماهو قاعد يقلش علي كل حاجة وأي حاجة ونص كلامه افيهات افلام ولو مالقاش حاجة يتريق عليها يتريق على نفسه

يوم استشهاد مينا...كنت مع واحدةه صحبتي في البيت...كان بقالي مد ماشوفتهاش وكنت مواعداها اعمل انا الغدا يومها صينية البطاطس الخصوصي بتاعتي اللي هي بتحبها...وانا بطبخ...بدأ القلق عند ماسبيرو...وانا رايحة جاية مابينها وبين المطبخ استطلع الأخبار...شويه ولقيتها بتقول يانهار اسود! في إيه يا بنتي؟ تقولي مينا مات! مينا مين يا بنتي؟ تقولي مينا دانيال من العدالة والحرية...انا سكت...وهي تعيط...وانا مش قادره اعيط عشان مازودش نكدها...هي ماتعرفش اني اعرفه...شويه وفتحت الفيس بوك تتأكد من صحابهم المشتركين...أول ما شافت الصوره بتاعه مينا قعدت تعيط وتقول: هو...هو...مينا دانيال هو اللي مات...انا قومت بصت علي الصورة عشان اتأكد إنه مينا اللي اعرفه لأن مكنتش اعرف اسمه مينا إيه...كان بالنسبالي مينا المبتس وخلاص :)

مكانش ينفع انهار...عشان صحبتي دي...وعشان لازم اتطمن عليها وبعدين اروح لصحبتي التانيه في البيت...اللي عرفتني على مينا...وكنت كل يومين عايزه تعرفني عليه تاني :)

روحت...شويه ولقيتها رجعت...لابسه اسود...وحالتها طين...كانت لسه راجعه من المقر بعد ماحاولة هجوم عليه طلعوا منها سلا والحمد لله...ومتمرمطه عياط على مينا...وقعدت تحكي تحكي تحكي...سألتني انتي تعرفي مينا؟ قلتلها انتي اللي معرفاني عليه...فضلت تحكي وتعيط لحد ما نامت...وانا ماعرفتش انام...كنت بصوصو علي تويتر...بتخانق مع الناس اللي مستكترين الشهادة علي مينا لمجرد انه مسيحي...وعمالين يشتموه ويشتموني...ويقولولي هتحشري معاه يوم القيامه...وكأن دي حاجة وحشة!!!!!! هو انا اطول احشر مع شهيد يا أغبيا!

كنت بتابع بقية الأخبار...وبشير صور الشهدا اللي بتجيلي...صورة منهم كانت من المشرحة...فيها صورة جثة مينا...واناعملت نفسي مش واخده بالي...وشيرتها بدون تعليق...حد عارف مينا سألني: هو ده مينا؟؟؟؟؟؟؟؟ قلتله أيوه...وسكت...وكملت كلام في أي حاجة

فضلت قاعده مكتومة كتمة الكحك مش عارفه اعيط حتى لغايه اما لقيت حد من صحابنا مشير صوره مينا علي الفيس بوك...صوره اتاخدت ليه وهو نازل يومها الصبح...لابس تيشرت بمى ومبتسم ابتسامته الفشيخة :D اتفرتكت من الضحك لحد اما كنت هقع من على الكرسي بمبى يا مينا! مين ابن الوسخة اللي جال قلب ينشك رصاصه يابني وانت لابس بمبى ومبتسم الابتسامه دي! أكيد مش بني آدم! 

معرفتش انام...نمت يادوب ساعتين عشان اعرف اروح الجنازة...صحيت من النوم جلد دراعي اليمين كله منمل...وفضل التنميل ينحصر يوم بعد يوم لحد اما بقي في جلد كف إيدي بس...فضل منمل لحد أحداث محمد محمود...بعدها التنميل فك
 
 وقت تاني بقي ابقي احكيلكم عن بواقي حواديت مينا...عشان لازم دلوقت أقوم آخد حمام كيلوباترا عشان بكره الصبح رايحة أهتف يسقط يسقط حكم العسكر الساعه ١ عند الأوبرا نتحرك بمسيره لمجلس الشعب...سعيده اني هصطبح يوم عيد ميلادي السنه دي بهتاف إسقاط العسكر :)

No comments: