21 Mar 2011

انا مين؟




أنا مواطنه مصريه... إسمي أمينة زكي...مسلمه...محجبه... عمري ٣٠ سنه... اتخرجت من كليه الفنون التطبيقيه قسم اعلان دفعة ٢٠٠٣... بشتغل مصممه جرافيك وبقوم بمهام رئيس تحرير في مجله اجتماعيه...بحب القرايه زي اي حد...بحب بلدي زي اي حد....بحب ديني زي اي حد...بحب الكتابه زي اي حد....وبحب المزيكا زي اي حد...بحب الأفلام زي اي حد....كل حاجه فيا زي اي حد...ماليش اي انتماءات سياسيه من أي نوع...أسمع ان في حاجه اسمها يسار ويمين ومعرفش الفرق بينهم...مش قانونيه ولا حقوقيه...مواطنه من اللي بيمشوا في الشارع وماحدش يعرف اسمهم ول اشكلهم...الإسلاميين اتهموني بمعاداة ديني لمجرد إني قولت لأ للتعديلات اللي هم اعتبروا بدون أي وجه حق ان قبولها فرض عين علي كل مسلم...وعايزه حد من الإسلاميين دول بقي يقعد معايا كدا علي الهواء مباشرة يفهمني انا ليه اتهمت بمعاداة ديني...انا مش بتكلم بإسم شباب الثوره...ولا بإسم مصر...ولا بإسم الدين...ولا بإسم تيار سياسي...انا اتهمت في ديني وانا قاعده في بيتنا وعايزه اعرف ليه...ومن حقي اعرف ليه




12 comments:

abonor said...

أنا من الاخوان المسلمين و أؤكد لكي أن الاخوان لم يشككوا في من قالوا لا أو نعم و لكن كانت هناك حملة تحريضية تقصد تشويه الاخوان و التيار الاسلامي عموما و ذلك بتصوير الأمر علي غير حقيقته و لكن ما نحن في حاجة الية الآن هو تكاتف جميع المصريين لتحقيق باقي مطالب الثورة و الوصول الي دولة ديمقراطية حقيقية يكون فيها الرأي و الرأي الأخر و تحترم الأغلبية رأي الأقلية و ذلك عملا بالقول رأيي صواب يحتمل الخطأ و رأي غيري خطأ يحتمل الصواب و الخلاف في الرأي لا يفسد للود قضية

Septic said...

I wish you the absolute best of luck on ONTV tonight. Have absolutely no fear, and ignore the fact that you're on tv :) Just be yourself, but without all the cuss words :)

I loved this part of your earlier post: ادام انا عارفه مصلحتي فين وعارفه اللي نازل يتكلم بإسمي ده بيقول كلام في مصلحتي هقوله استمر وانا معاك يا بومبو. حتي لو كان مقابل ده انه ياخد سوكسيه اعلامي. حتي لو كان هو حشاش أوخمورجي…عشان انا مش هناسبه انا مالي انا هو مسيحي ولا مسلم ولا شيوعي ولا ملحد هو انا هناسبه! انا واحده عايشه في البلد دي وعايزه اعيش فيها باحترامي واللي بيتكلم ده عايز انا وهو وكلنا نعيش باحترامنا وناخد حقنا هقف ضده ليه! انشالله حتي لو طمعان في الظهور الإعلامي أو طمعان في منصب سياسي هيفرق معايا انا ايه؟ هو انا عايزه اطلع في التليفزيون امسك الميكروفون وأقول بيب بيب ولا نفسي أمسك وزاره المكسرات! أنا مال أمي انا بنوايا الناس ولا سلوكياتهم في حياتهم الشخصيه هو انا ربنا!

Good stuff. Be strong. They'll try to smile, to make it friendly, to be polite. TO make it sound like it was all a mistake. They will try to act like your old uncle who 'sympathizes' with your young enthusiasm, etc - if they're condescending, tear them up for it.

Anyway - good luck - but examples:

Like the guy from the Gam3eya Sha3eya tried to tell Yosri Fouda that the ad in ahram was a MISPRINT. He said this live on tv. Misprint my ass.

Anyway, again, best of luck.

Septic said...

If they bring up Article 2 ASK THEM 'Is the referendum about article 2?" INSIST they answer!

Anonymous said...

You were GREAT last night. Very proud :)

شاعر سبيل said...

نفسي أعرف هل حد بعينه اتهمك في دينك لمجرد انك قلتي لا؟

alienzero said...

في ديني وأشياء أخري :)

Ahmad Hossny said...

أولاً أحب أن أبدي إعجابي بكلامك اليوم على أون تي في

ثانياً ، إن إتهامك في دينك لا يكون إلا من إنسان لديه خلل في أسس التشريع (الحلال و الحرام) أو إنسان لديه خلل في أساسيات السياسة فإختلط عنده الإختلاف في الرأي مع الإختلاف في العقيدة، و في كلا الحالتين لا تعبأي بالرأي :)

و لكن ما يهم الأن بالأساس هو توعية بسطاء الشعب بالفرق بين السياسة و الدين و العلاقة بينهم حتى لا يتم إساءة إسغلالهم مرة أخرى

ملحوظة أخيرة، لو لم يقوم الإخوان و السلف باللعب على الوتر الديني لكانت نتيجة الإستفتاء نعم أيضاً ، لأن الأغلبية كانت تطالب بالإستقرار (مثلما كانوا متقبلين مبارك من قبل) و الدليل على ذلك أن المناطق الراقية مثل جاردن سيتي و المعادي و روكسي صوتوا بنعم أيضاً و لكن بنسب أقل (حوالي 54% )

و لكن أنا أؤيدك تماماً من ناحية المبدأ و أكرر أن علينا جميعاً أن نبدأ حملة توعية الأن للبسطاء

AZ said...

اتفق معاك ومش مختلفه علي ان حملات الدينيه للاستماله مش هي سبب النتيجه. من قبل النتيجه وانا عارفه ان نعم هي لأ والخلاف فقط علي خطوات التنفيذ مش اكتر ففعلا مش فارقه معايا نعم من لأ. وكلامي مع الإخوان مش لأنهم روجوا لنعم لأني ناا شخصيا كنت بروج للرفض ودي مش حاجه وحشه من حق الإنسان انه يتناقش ويطرح رأيه. لكن اتهام الآخرين وتبديل الموقف المفاجىء دا عتاب ليا عند الإخوان من ضمن خلافات اخري احب اطرحها عليهم في اقرب فرصه

2002004 said...

كذبتم الكذبة وصدقتموها
اعلام السلفية وعلماء الدين لم اسمع احد منهم اتهم من قال لا فى دينه لو حضرتك سمعتى حد قولى لى والا كل كلامك باااااااااااطل لانه مبنى على اكذوبة كبيرة

Ahmad Hossny said...

يا 2002004 أرجو أن تستمع إلى الخطبة الشهيرة لمحمد حسين يعقوب، حين يجعلها غزوة فقد وضع كل من قال لا في خانة الأعداء ، إما أعداء الدين أو أعداء الوطن ، بل و طالبهم بمغادرة وطنهم مما أكد قصده و معناه و برر ذلك فيما بعد بأنها تلقائية و صدق في الحديث

و الأسوأ أنه إعتبر ما حدث شيئ عادي و لم يعتذر

Anonymous said...

Hello
We are a group of Egyptian guys who established some blogs where we added Google Adsense codes so we make some money on monthly basis, as a way of coming over our financial problems!!
if you would like to help us through allowing us adding the Adsense code to your blog and share the profits with you, pls contact us niletrader@gmail.com
Yours
Ash

Anonymous said...

السلام عليكم
أنا ومجموعة من أصدقائي المصريين قمنا بإنشاء بعض المدونات، ونضع فيها إعلانات جوجل أدسنس، ونتلقى عائدًا على الإعلانات بشكل دوري
فلو أردتم أن تشتركوا معنا في هذا المشروع، برجاء التواصل معنا
ورجاء نشر هذا الإعلان كيما يتواصل معنا كل من عنده رغبة في الحصول على عائد من الإنترنت وجوجل أدسنس تحديدًا
niletrader@gmail.com